2.10.2010

Punavarpusnaaras

Tästä postauksesta piti tulla jälleen kerran ns. "outo lintu" -postaus, jossa olisin kysellyt lukijoilta apuja linnun, jota en itse tunnista, tunnistukseen. Arvoitus taisi kutenkin ratketa jo ennen postaustani, kun Tikka pyysi muutaman näytekuvan ja lähetin ne hänelle. Hän löysi äkkiä punavarpusnaaras vaihtoehdon ja täytyy sanoa, että olen samaa mieltä. Toivottavasti olemme nyt oikeassa, saa kyllä korjata! :)
En ollut osannut ollenkaan ajatella, että kyseessä voisi olla punavarpusnaaras, kun koiras on niin komea ja selkeä mm. väritykseltään (olen postannut joitakin keskinkertaisia kuvia koiraasta toukokuussa). Naaraslinnut tuppaavat yleensä olemaan vaisumpia ulkoasultaan ja se pitää paikkansa tässäkin tapauksessa. Lisäksi kuvat on siinä mielessä hiukan huonot, kun ne on osittaiseen vastavaloon kuvattuja, joten varjot on aika pahat ja vaikeuttavat tunnistusta.







Kuvat on otettu kesäkuun loppupuolella.

EDIT: Vihdoin sain lisättyä nuo kaksi jälkimmäistä, hieman parempaa, kuvaa tuosta punavarpusnaaraasta. Hermot menee näiden mokkuloiden kanssa...

2 kommenttia:

  1. Punavarpusrouvalta tosiaan näyttäisi.
    Mukava nyt syksyllä katsella kuvia joissa on tuollainen kesäisen lämmin valo, tulee kesäillan värit äänet ja tuoksut aivan mieleen.


    Minä yritin alkukesällä monta kertaa kuvata punavarpusta, ja muutaman kerran onnistuinkin mutta en koskaan saanut kuvia kauniin punaisesta koiraasta, vain tästä ruskeasta naaraslinnusta. Kerran kyttäsin yhtä laulavaa lintua aika kauan, odotin se olevan koiras (laulun vuoksi), mutta yllätyinkin kovasti kun lintu oli harmaa naaras. Yhtä kauniisti sekin vihelteli heleää säettä. En koskaan aiemmin ollut havainnut, että myös naarasvarpunen laulaisi.

    Onko muuten noissa alimmissa kuvissa linnulla korsi nokassaan vai näenkö jotenkin harhoja?

    VastaaPoista
  2. Kiitos vahvistuksesta Uuvana :)

    Minä olen koittanut hiukan säästellä näitä kuvia, jotta riittäisi hiukan pitemmäle syksyyn... :D

    Minulla on kuvia myös siitä komean punaisesta koiraasta. Niitä oli itseasiassa tältä samalta kuvausreissulta, kuin miltä nämä naaraskuvatkin on, mutta koiras oli selvästi etäämpänä, eli en saanut kovin hyviä kuvia. Voin kyllä jossain välissä laittaa niitä esiin.

    Myös minä olen oppinut tunnistmaa aika hyvin punavarpusen laulun ja koiraana olen pitänyt sitä yleensä...

    Btw. kuvia saa klikattua isommaksi. Ei taida olla korsi linnun nokassa, vaan se korsi roikkuu tuosta ruo'osta, jolla punavarpunen istuskelee... :)

    VastaaPoista

Vaikka Anonyymi -kommentti mahdollisuus on olemassa, niin ole hyvä ja käytä mielummin Nimi/URL -vaihtoehtoa sekä itsesi yksilöivää nimimerkkiä. Kiitos!