20.8.2010

Tampere AirShow

Olin viime sunnuntaina, 15.8.2010, Tampere-Pirkkalan -lentoasemalla järjestetyssä Tampere International Air Showssa. Kyse on samasta tapahtumasta, kuin mikä oli viime vuonna Helsingissä, Malmin lentoasemalla, mutta nyt tänä vuonna ko. ilmailunäytös järjestettiin siis Tampereella (tai oikeammin Pirkkalassa, koska fyysisesti lentoasema on Pirkkalan puolella).

Päivä oli aurinkoinen ja kaunis, eli kelien puolesta tapahtuma onnistui hyvin. Tulin ottaneeksi todella runsaasti kuvia, reilu 1700 kpl, joitain kuvia piti jo ennen aikojaan poistaa suoraan kamerassa, kun meinasi muistikorttien (2 kpl) kapasiteetti loppua ennen mielenkiintoisimpia näytöksiä, jotka olivat viimeisenä.
No, poistin vielä tietokoneella jälkikäteen kuvista noin 400 kpl. Samankaltaisia kuvia oli paljon, kun olin asettanut kameran sarjatulelle varmuuden vuoksi, jotta nopeista tilanteista saisi "varmuudella" kuvia. Kuvasin viime vuodesta viisastuneena lähes koko päivän P-moodilla, jolloin ei ollut vaaraa siitä, että suljinnopeudet olisi menneet tappiin ja valotus pieleen sitä kautta. P-moodilla sulinnopeudet pysyivät hyvällä keskitasolla, tyypillisesti noin 1/640 sek. tasossa, joka pysäyttää lentokoneen liikkeen kyllä. Joissain tilanteissa olisi kaivannut hiukan nopeampia suljinnopeuksia kylläkin, mutta en vaihdellut asetuksia sitten juurikaan. Herkkys oli ISO200 koko päivän. Aukoiksi P-moodi "arpoi" varsin pieniä aukkoja, niiden vaihdellessa tyypillisesti f8 - f13 välillä, mutta nuo ovat lentävien kohteiden kuvauksessa ihan OK. Taivasta vasten kuvatessa käytin vielä yleensä +1/3 aukon ylivalotusta. En esittele seuraavaksi tulevia koneita erikseen. Kiinnostuneet voivat katsoa lisätietoja vaikkapa täältä kohdasta Lentokoneet.









Kuvia on sen verran runsaasti, että teen varmaankin jossain vaiheessa ainakin yhden lisäpostauksen niistä...

10 kommenttia:

  1. Ei taaskaan voi muuta sanoa kuin, että WAU!. Ja otathan jo ilmoittautumisia vastaan tulevan valokuvauskoulusi ensimmäiselle vuosikurssille?

    VastaaPoista
  2. Kaunis kiitos kommentistasi, Keski-ikäinen nainen :)
    Olen toki imarreltu tuosta valokuvauskoulu ajatuksestasi... :)
    ...mutta olen itsekin vielä melkoinen raakile, mitä tulee valokuvaukseen, joten tokkopa osaisin vielä mitään opettaa. Voisi käydä niin, että oppilaat opettaisivat opettajaa :)

    En tietenkään estä ketään ilmoittautumasta, mutta ohjelma, toteutussuunnitelma ja -aikataulu on vielä pahasti auki :D

    Muistaakseni esitit aiemmin idea, että kuvaisin esim. ihmiisä kaupunkivilinässä. No en ole tätävielä ehtinyt toteuttaa, mutta ihmiset ovat tulossa kyllä mukaan kuvauskohteikseni.

    Oletko katsonut ns. sivublogiini?

    Olen sinne postannut joitakin henkilökuvia esim. tähän muotikuvaus postaukseeni ja uskoisin, että ihan lähitulevaisuudessa tulee jotain henkilöpotretteja lisää sinne.

    Ihmisiä kaupunkivilinässä -ideasi on kyllä muhimassa ja toivon, että pääsen sitä joskus toteuttamaan...

    VastaaPoista
  3. Jaahas taas kehutaan!

    Olen muistaakseni viime vuonna kehunut Fougan kuvaa, ja taas täytyy sitä kehua.
    Olit ilmeisesti vastavalon puolella kenttää, ja siten kasvatit hiukan vaikeusastetta.
    Mutta Hornet ja Fouga on kyllä onnistuneet oikein hyvin, lähes täydellisesti, eiä muissakaan vikaa ole, vaikka varjot iukan pimentävät.

    (Täydelliseksi ei voi sanoa ettet ylpisty)

    VastaaPoista
  4. Kiitos JP!

    Kyllä, vastavalon puolella olin. Ei oikein muualle päässyt, mutta iltaa kohden aurinko siirtyi hieman sivuun. Aamupäivällä aurinko oli ihan suoraan kiitoratojen takana siis ihan suoraan kuvaussuuntaa vastaan. Joskin aurinko oli aika korkealla, mutta kun konetta seurasi kameralla niin aina välillä se tuli sitten suoraan linssiin, se aurinko siis.

    Koitin joissakin kuvissa hiukan avata varjoja kuvankäsittelyssä, mutta sitäkään ei liikaa voi tehdä ettei tule kohinaa esiin...
    Tuo kolmannen kuvan Hawk jäi aika lailla varjoon, mutta voi olla että se sopii tuohon kuvaan...

    Ei tässä ole aihetta ylpistyä... :)
    ...mutta kiva kuulla, että ei nyt vallan huonojakaan kuvat ole. Kehittymisen varaa on vielä rutkasti ja kyllähän niitä epäonnistuneita kuviakin tuli aika paljon. Ne on kuitenkin helppo sitten heittää roskikseen, kun saman tyyppisiä kuvia on useampi. Joku kuva sarjasta yleensä onnistuu tyydyttävästi.

    VastaaPoista
  5. Ohhoh siellä onkin ollut vähän järeämpiä lintuja kuvattavaksi!
    Joskus olen ollut Malmin letoasemalla katsomassa jotakin lentonäytöstä, mutta siellä oli lähinnä vanhanaikaisempaa potkurimallistoa sekä oikein vanhanaikainen ilmalaiva, ei näin sutjakoita "rautatipuja".

    Tuossa kuvaushommassa tarvittiin varmaan kuulosuojaimet jo, varsinkin jos matalalta lensivät yli?

    VastaaPoista
  6. Vaikuttavia kuvia! Vastavalossa tulee kuviin suorastaaan jotain painajaismaista(esim. tuo oikealta ujeltava "musta" kone). Ylimmäinen kuva, jossa pilvien yläpuolelle kohoaa menneitä aikoja edustava kone, on suosikkini. Se ei ole pelottava, eikä tuo mieleen tuhoavaa tappovehjettä. Ilmeisesti sekin on kuitenkin sotakone, ehkä tiedusteluun tarkoitettu? Otit hirveän määrän kuvia. Sehän on kuin videoisi ja siitä erottelisi osia, vai miten se oli mahdollista?

    VastaaPoista
  7. Ykkös ja kolmos kuvat on kuin korkealta ilmasta otettuja - Jape on tainnut ottaa Redbullia kuvausten aikana =D
    Hienoja kuvia kyllä. Harmi kun en omista autoa, niin ei ikinä pääse täältä käpykylästä mihinkään tuollaisiin tapahtumiin.

    VastaaPoista
  8. Kiitos kommentista Uuvana!

    Kyllä tuolla Tampereellakin oli vanhempaa potkurikonekalustoa, kuten esim. Gloster Gauntlet, joka on suomalaisomistuksessa ja ainoa tiedossa oleva lentokelpoinen ko. konetyypin kone. Se on sellainen, jossa siivet on kahdessa tasossa ja lentäjä on avonaisessa ohjaamossa nahkakypärineen :)

    Muuten pärjäsi ihan hyvin ilman kuulosuojaimia, vaikka lensivät aika matalalla, mutta kun F-16 (ei kuvaa tässä) ja Hornet (neljässä alimmassa kuvassa) lensi, niin silloin piti laittaa korvatulpat. Varsinkin Hornetin ääni oli sen verran kova.

    VastaaPoista
  9. Kiitos kommentistasi Delilah. :)

    Se ylin kone on kyllä puolustusvoimille kuuluva kone, mutta on tarkoitettu kuljetuskoneeksi, jolla voi mm. pudottaa avustustarvikkeita kriisialueille. Se ei siis ole varsinainen "sotakone".

    Vastavalolla voi tulla kuviin kyllä painostavuutta ja onhan osa konista tosiaan sotakalustoa. Tuo mainitsemasi oikelata ujeltava kone on kuitenkin harjoitushävittäjä Hawk, jolla puolustusvoimat kouluttaa lentäjiään. Tuolla ilmailunäytöksessä oli paljon muitakin koneita, ihan siis siviilitarkoituksiin mm. taitolentoon, rajavalvontaan ja pelastushelikoptereita myös. Ihan kaikki ei ollut asevoimienkalustoa vaikkakin niitä oli kyllä runsaasti.

    En sentään videoinut ja siitä erotellut kuvia. :)
    Kuvia vain tuli runsaasti. Pitää huomata, että kuvat on otettu reilun 7 tunnin aikana, jonka olin tuolla ilmailunäytöksessä. Kun laittaa sarjakuvauksen päälle ottaa kamerani noin 3 kuvaa sekunnissa, siksi kuvien määrä saattaa kuulostaa isolta. No olihan niitä paljon samankaltaisia kuvia sitten, joita karsin pois ja pistin "roskikseen".

    VastaaPoista
  10. Kiitos Ilzu! :)

    No kyllä RedBullia ja muita juomia tui nautittua päivän mittaan runsaasti. Oli niin lämmin päivä. Jostain kumman syystä ei kuitenkaan tullut WC:hen asiaa sen koko päivän aikana, kun näytöksessä olin. :D

    Jos bussi- tai junayhteys on seudullasi, Ilzu, niin olisi päässyt kätevästi tuonne. Nimittäin non-stop bussit kiersi kokoajan Tampereen keskustan ja Pirkka-hallin kautta tuonne lentoasemalle ja samala tavalla pääsi pois. Itse jätin autoni Pirkka-hallille ja menin siitä bussilla...

    VastaaPoista

Vaikka Anonyymi -kommentti mahdollisuus on olemassa, niin ole hyvä ja käytä mielummin Nimi/URL -vaihtoehtoa sekä itsesi yksilöivää nimimerkkiä. Kiitos!