Enemmittä puheitta tällä kertaa, postaan oheisen lähikuvan sitruunaperhosesta (toivottavasti tämä nyt on sitruunaperhonen). Se on kuvattu samaisella Fiskarsin retkelläni elokuun alussa, kuin edellisenkin postauksen kuvat. Bongasin tämän perhosen ruokailemasta, erään museon pihapiiristä.
Hieno kuva, kauniit värit.
VastaaPoistaFiskars on hieno paikka, kunnon miljöö.
Kiitos kommentista Tuure!
VastaaPoistaFiskars on tosiaan hieno, vanha ruukki miljöö. Varmasti tulee käytyä uudelleenkin siellä.
Kerran Fiskarsissa käyneenä, olen samaa mieltä, hieno paikka.
VastaaPoistaKuvakin on onnistunut.
Kiitos JP!
VastaaPoistaVasta kerran minäkin siellä olen käynyt, mutta tod.näk. ensivuonna uudelleen. Siihen lähistölle pitäisi "valmistua" (lue: tulla kunnostetuksi, ainkin osittain tässä vaiheessa) Billnäsin vanha ruukki miljöö myös, jota kannattanee käydä myös katsomassa.
JP:lle sellainen valokuvaukseen liittyvä tiedote, että hommasin itselleni nyt "viime tipassa" Sony A700 -kameran, vaikka se on jo vanhaa mallia. Sain mielestäni kohtuuedullisesti juuri ennen kuin kaiki oli jo ehtineet loppua markkinoilta (valmistus lopetettu) ja kun sitä A700 korvaavaa mallia ei vain kuulu (ihmettelen tätä, että vetävät "vakavan harrastajan" kameran pois ilman että on uutta korvaavaa tarjot tilalle. Kaikki ei FF-kennoisita kameroista perusta...).
En jaksanut sitten odotella jos A7XX tulisi joskus keväällä...
A700 pitäisi kohinoiltaan olla hyvin lähellä Nikonin D300 kameraa (sama kenno),tosin Sony sai kohinat kuriin vasta viimeiseelä firmware-päivityksellä, siihen asti kamera kärsi kohinamaineestaan.
VastaaPoistakatso täältä
En tiedä mikä Firmware on tuossa testikamerassa ollut, varmaan jostain selviäisi kun kaivelisi.
Annoitko vanhan vaihdossa?
Sama Olympuksen kanssa, rupee eroja löytyyn
JP: "tosin Sony sai kohinat kuriin vasta viimeiseelä firmware-päivityksellä, siihen asti kamera kärsi kohinamaineestaan."
VastaaPoistaAivan. En tiedä mitä erää kamerani on, kun siinä oli firmware versio 2, kun otin sen paketista. Päivitin sen hetimiten uusimpaan, joka on kait FW Ver. 4.
Kiitoksia muuten linkistä noihin vertailuihin (Näyttäisi että A700 on samaa ikäluokkaa kuin Tikan 40D, siis julkistusajankohdan mukaan, myös Olympus E410 on samana vuonna julistettu, näemmä :)
Olen muuten harkinnut ostavani DxO Labsin DxO Optics PRO:n RAW-konvertteriksi ja kuvankäsittely softaksi (siis kohinan poistot, arkistointi jne.). Rajaukset pitäisi tehdä vielä PSP:llä, kuten muut manipuloinnit.
Sanoivat vain jossain, että DxO:n softa olisi tulossa johonkin seuraavista Sonyn kameroista (siis siksi ohjelmaksi joka on kameran prosessorissa sisällä) ja myös Sonyn "ulkoiseksi" RAW-softaksi (PC:lle asennettava ohjelma) nykyisen Sonyn oman Image Data Converterin (IDC) ja Picture Motion Browserin (PMB) sijaan. En tiedä pitääkö paikaansa.
DxO Optics Pro on tiettävästi asiallinen ohjelma.
En antanut vanhempaa kameraani A300:sta pois vaihdossa. Se on vielä minulla ja sille varmaankin löytyy käyttöä, kun siinä on Live View jne. En siitä (kamerasta) raaskisi kovin halvalla luopuakkaan :)
Tuo siipi näyttää ihan kaalinlehdeltä:)
VastaaPoistaKävin kesällä retkellä Fiskarsissa, Mustiossa ja Billnäsissä.
Fiskarsissa parasta oli sepän paja, jossa hiplailin kaikkea ihanuuksia, mitä seppä oli takonut.
Ainoa putiikki, josta oisin raaskinu ostaa jotain.
Paperikauppa oli hinnoitellu itsensä ulos kukkaroltani.
Juu, on käsintehtyä, mutta silti...
Billnäsissä oli ihastuttava aitta täynnä vanhoja tavaroita ja uusiakin käsitöitä. Ihan siinä puutarhan vieressä.
Siellä kolusin nenä pölyssä, enkä ois millään malttanu lähteä...
Haaveilimme ystäväni kanssa siitä ruukista!
Lottovoiton saatuamme, oisimme ostaneet oitis pois ja perustaneet B&B:n!
Ystävä ois loihinu ruoat, ja minä luutunnu paikat ja petannu sängyt:)
Ei tullu sitä pottia...
Arjaanneli: "Kävin kesällä retkellä Fiskarsissa, Mustiossa ja Billnäsissä."
VastaaPoistaAhaa, minäkin kävin paluumatkalla Fiskarsista pois Mustion kartanossa. Hieno paikka! Kuviakin sieltä on, lähinnä kylläkin patsaista. Kenties postaan niitä jos ei muuta ole (no nyt ei juuri ole, aika tyhjä on kuvalaari kohta...).
Billnäsiin menen varmaankin ensi kesänä.
Arjaanneli: "Fiskarsissa parasta oli sepän paja, jossa hiplailin kaikkea ihanuuksia, mitä seppä oli takonut."
Juu, se paja oli hieno paikka. Minäkin kävin siellä.
Ajaanneli: "Ainoa putiikki, josta oisin raaskinu ostaa jotain."
Joo, siellä oli kohtuuhintaista tavaraa.Itse en kyllä ostanut tällä kertaa muuta kun "virvokkeita" sekä kahvin + leivoksen jostain suklaaleipomosta. No nekin oli aika tyyriit...
Arjaanneli: "Paperikauppa oli hinnoitellu itsensä ulos kukkaroltani.
Juu, on käsintehtyä, mutta silti..."
Jep, kävin minäkin tuolla paperikaupassa ja kalista oli. Pitäisi olla joku tarkoitus käyttää nii kallista, käsintehtyä, paperia. Ehkä joku taiteilija tai vastaava...
Arjaanneli: "Billnäsissä oli ihastuttava aitta täynnä vanhoja tavaroita ja uusiakin käsitöitä."
No niin, täytyy todella mennä tsekkaamaan ensi kesänä. :)
fiskarsissa yritin bongata koskikaraa, laihoin tuloksin. nykyään onneksi tiedän paikan lähempääkin: vanhankaupunginkosken. ei ole kyllä sielläkään vielä onnistanut, mutta aika näyttää..
VastaaPoistaperhonen kipusi heti japen kuvien suosikkilistani kärkikymmenikköön! kuvassa on aikalailla kaikki täysin kohdallaan.
Tikka: "nykyään onneksi tiedän paikan lähempääkin: vanhankaupunginkosken. ei ole kyllä sielläkään vielä onnistanut, mutta aika näyttää.."
VastaaPoistaOletko kuitenkin nähnyt niitä siellä?
Tikka: "perhonen kipusi heti japen kuvien suosikkilistani kärkikymmenikköön! kuvassa on aikalailla kaikki täysin kohdallaan."
Kiitos Tikka!
Kieltämättä täytyy näin jälkikäteen ihmetellä kuinka olen antanut tämän kuvan "maata" varastossa...
Kenties vain unohdin sen, tai en katsonut kuvia tarkasti kun purin kuvia kamerasta Fiskarsin reissun jälkeen. Onhan tämä hyvä kuva, vaikka itse sanonkin. Lähes "makro" tasoa, vaikka onkin otettu sillä Tamron 18 - 250 mm -linssillä. Kuvaa on rajattu vain vähän, eli pääsin todella lähelle itse kohdetta. Käytännössä olin muistaakseni ihan tarkennusetäisyyden alarajalla, eli lähemmäksi ei voinut juuri mennä, jotta AF toimi.
jape: "Oletko kuitenkin nähnyt niitä siellä?"
VastaaPoistaikävä kyllä en, mutta olen lukenut että niitä (samoin kuin minkkejä!) pitäisi aina välillä olla kalassa kosken rannoilla. pitäisi mennä sinne useammin - tai etsiä netistä tietoa mihin aikaan kalaa on hyvin koskissa/milloin koskikarasta on paikassa tiheimmin havaintoja (olen rekisteröitynyt tiira-palveluun).
"Kieltämättä täytyy näin jälkikäteen ihmetellä kuinka olen antanut tämän kuvan "maata" varastossa..."
aivan, vähän pelkäänkin että sinulla makaa useampiakin helmiä siellä arkistoissasi unohduksissa. tekninen ja mekaaninen kuvaaminen kehittyy niin paljon nopeammin kuin silmä, näkemys. kannattaa vain kammata niitä tiedostojaan useammin läpi.
linssissäsi on yllättävän hyvät makro-ominaisuudet, ollakseen tuollainen telezoomi. hyvä ostos.
Tikka: "ikävä kyllä en, mutta olen lukenut että niitä (samoin kuin minkkejä!) pitäisi aina välillä olla kalassa kosken rannoilla."
VastaaPoistaSe koskikara ja miksei minkki olisi kiinnostava kuvauskohde. Tarvii varmaan itseksin rekisteröityä tuonna Tiiraan...
Itse bongasin kesällä piisamin Tampereella Arboretumissa (sama keikka kun luulin löytäneeni uuden sorsalajin, mutta se olikin sinisorsa jolla oli se mitä sanoit eklipsiksi :), mutta tunasin kuvaustilanteen kamera-asetusten kanssa sählätessä...
Tikka: "aivan, vähän pelkäänkin että sinulla makaa useampiakin helmiä siellä arkistoissasi unohduksissa."
No tarvii nyt katsella hiukan, oliisko siellä kenties jotain hyviä kuvia. On siellä aika paljon julkaisemattomia kuvia, mutta suuri osa on aika tavanomaisia. Mutta kampaan niitä nyt läpi, jos löytyisi hyviä yksilöitä, kun ei nyt ole oikein ulkonakaan kuvattavaa kun sataa pääasiassa.
Tikka: "tekninen ja mekaaninen kuvaaminen kehittyy niin paljon nopeammin kuin silmä, näkemys."
Pitää varmasti paikkansa. Itselläni ei ole oikein luovuutta kuvien suhteen, eikä oikein idearikkauttakaan.
Tikka: "linssissäsi on yllättävän hyvät makro-ominaisuudet, ollakseen tuollainen telezoomi. hyvä ostos."
Juu, kyllä siinä "MACRO" lukee kyljessä, vaikka "suurennus suhde" on muistaakseni 1:4 eli ei lähelläkään 1:1 josta alkaa "oikeat" makrot. Silti se on hyvä lyhyeltä tarkennusetäisyydeltä hyvissä valaisuolosuhteissa. Hämärässä tuo Tamron 18-250 mm tuppaa herkästi sahaamaan, johtuu tosin myös kamerasta...
Kutenkin kokonaisuutena sopuhintainen ja hyvä yleis ja walk-around -objektiivi.
jape: "Itse bongasin kesällä piisamin Tampereella Arboretumissa"
VastaaPoistaminäkin näin jonkun elukan hdr-kuvausiltanani töölönlahdella - tai osan elukkaa, OTSAN. muu oli veden alla kun se uiskenteli siellä rantavedessä. otsan perusteella piisami, saukko tai majava, mutta tuskin tuo lahti majavalle kelpaa. kuvaukseen oli liian pimeää.
"sama keikka kun luulin löytäneeni uuden sorsalajin, mutta se olikin sinisorsa jolla oli se mitä sanoit eklipsiksi"
no pitää vielä tarkentaa, etten minä nyt ihan varma tuosta ole. silloin tällöin sorsat risteytyvät muiden sorsalintujen kanssa, kyseessä saattoi siis olla myös risteytys. kuvan perusteella lintu näytti kuitenkin aika yksiselitteisesti sorsalta sulkimisen aikaan. :)
"tunasin kuvaustilanteen kamera-asetusten kanssa sählätessä..."
aijaijai.. tuo on niitä syitä miksi kuvaaminen kummittelee minua unissanikin! :) sinuna miettisin valmiiksi jonkun hätävaran yllättävien tilanteiden varalle, voisin kuvitella että esim p-moodiin vaihtaminen saattaisi pelastaa monet tilanteet. itse olen kuvausreissuilla tarvittaessa säätänyt kaksi kuvausmoodia vallitseviin olosuhteisiin sopivaksi (iso-arvo yms), mutta siten että toinen soveltuu yhdenlaiseen ja toinen toisenlaiseen tilanteeseen. tällöin siis olen jo ennakoinut mitkä ne tilanteet ovat: kuvaan esim jotain lähellä olevaa kohdetta mutta tarkkailen samalla kauempana olevia vesilintuja toivoen että ne lähtevät lentoon. sitten jos tilanne on yhtäkkiä päällä (=linnut lähtevät lentoon) lopetan lähikuvien ottamisen, käännän kameran lintuihin ja vaihdan kuvausmoodin hetkessä siihen toiseen. näin voin ehtiä kuvaamaan molempia tilanteita nopeasti vaihdellen, sekoamatta säätöihini.
"Itselläni ei ole oikein luovuutta kuvien suhteen, eikä oikein idearikkauttakaan."
mikään taito ei tule harjoittelematta, ei tämäkään.
Tikka: "minäkin näin jonkun elukan hdr-kuvausiltanani töölönlahdella - tai osan elukkaa, OTSAN"
VastaaPoistaTod. näk. oli juurikin piisami. Kupunkimiljöö on ainakin majavalle liian meluisa ja vilkas.
Tikka: "no pitää vielä tarkentaa, etten minä nyt ihan varma tuosta ole. silloin tällöin sorsat risteytyvät muiden sorsalintujen kanssa, kyseessä saattoi siis olla myös risteytys"
No mahdollista on toki tuo risteytys, olen itsekin niistä kuullut. Todennäköisesto oli kuitenkin se sisisorsa jolla on sulkasato meneillään.
Tikka: "aijaijai.. tuo on niitä syitä miksi kuvaaminen kummittelee minua unissanikin! :)"
Heh heh - juu. Sitä pohtii jälkeenpäin, hyvän tilanteen missattuaan, että mitä olisi pitänyt tehdä toisin ja mitä asetuksia käyttää :)
Tikka: "sinuna miettisin valmiiksi jonkun hätävaran yllättävien tilanteiden varalle, voisin kuvitella että esim p-moodiin vaihtaminen saattaisi pelastaa monet tilanteet."
Totta, pitäisi miettiä oikesta tuolainen hätäväara. Olen samaa mieltä, että P-moodi voisi olla sellainen. Mitenköhän Auto ISO toimii sen kanssa? Täytyy selvittää. Huomasin P-moodin hyödyllisyyden siellä Helsinki Air Showssa, jossa aukkoprioitieeitlla kävi usein niin, että sulinnopeus meni "tappiin" (1/4000 sek.), kun seurasin kuvauskohdetta taivaalla, jossa valaistusolosuheet vaihteli paljon. P-moodi osoittutui hyväksi tuossa tilanteessa ja ei mennyt enään suljinnopeus tapiin. P-moodissa käytin kylläkin kiinteää ISOa (yleensä ISO200), jonka mukaan kamera siten arpoi suljinnopeudet ja aukon tilanteen mukaan. Mietin vain, että miten tuo toimii auto ISO:lla...
Toinen hyödyllinen hätävara voisi olla mahdollisuus joka on tuossa A700 -kamerassa (A300 tätä ei ole). Nimittäiin A700:ssa on mahdollista tallettaa 3 eri kuvausasetusta muistiin (moodi, aukko/suljinnopeus, ISO, terävöinnit, saturaatiot, kontrastit jne.) ja sen saa valittua käyttöön valintakiekolla. En ole vielä tarkemmin tutustunut kuinka tämä toimii, mutta tutustun kyllä...
Tuo sinun kuvaamasi kahden kuvausmoodin käyttö kuullostaa hyvältä ja järkevältä. Tarvii tutkia onnistuuko moinen kamerassani, voi hyvinkin onnistua.
Tikka: "mikään taito ei tule harjoittelematta, ei tämäkään."
No näin se on, useimmiten, mutta minusta luovuus, esim. valokuvauksen suhteen, on enempi synnynnäinen omainaisuus, vaikka sitä voi kyllä hiukan harjoitella ja kehittää.
Kuvauksen tekninen toteutus sen sijaan on ihan opeteltavissa oleva juttu ja siinä voi kehittyä "loputtomasti".
vai sisisorsa.. :)
VastaaPoistaminä olen käyttänyt huoletta p-moodia isoasetus auto:lla, koska en ole kokenut normaaleissa kuvausolosuhteissani kuviin tulevan liikaa kohinaa (ainoa ongelmallisempi tilanne onkin sisällä kuvaaminen). mutta toki sinun on testailtava asiaa omilla varusteillasi, että tiedät uskaltaako sinun kameraasi jättää tuossa suhteessa automoodiin.
minunkin kameraani voisi ohjelmoida pari omaa moodia, mutta en ole nähnyt mitään syytä sellaisille. juuri tuollaisia kontrasti, saturaatio, ym säätöjä välttelen, kaiken kuvankäsittelyn kun voi turvallisemmin tehdä - ja peruuttaa - tietokoneella. mutta jos sinulle tulee mieleen joku järkevä käyttö noille, niin kerro ihmeessä meille muillekin.
luovuushan tarkoittaa vain epätavallisten näkökulmien löytämistä asioihin (ainakin minulle). riittää siis että miettii miten tavallinen tallaaja näkisi/kuvaisi kohteen ja kierrellä sitä kunnes keksii poikkeavan näkökulman! pitää siis vain ajatella toisten näkökulmasta, ymmärtää vähän todennäköisyyksiä - ei ole myöskään fuskaamista tutustua netissä muiden ottamiin kuviin (hyviin ja vähemmän hyviin).
Tikka: "vai sisisorsa.. :)"
VastaaPoistaNo niin, tulipas minulle taas ihan "yllättäen" kirjoitusvirhe :)
Eikä jäänyt ainoaksi tuo... :|
Tikka: "minä olen käyttänyt huoletta p-moodia isoasetus auto:lla, koska en ole kokenut normaaleissa kuvausolosuhteissani kuviin tulevan liikaa kohinaa"
OK - hyvä tietää. Käytätkö muuten koskaan sitä P-moodia siten (kai sinulla on tämä mahdollista?) että säädät valotuksen mittauksen jälkeen aukkoa (PA-moodi) tai suljinnopeutta (PS-moodi). Lähtö tilanne on siis P-moodi, josta kamera vaihtaa noihin tiloihn jos muuttaa kameran arpomaa aukkoa tai suljinnopeutta. Nämä ei ehkä nopeaan tilanteeseen sovellu...
Tikka: "mutta toki sinun on testailtava asiaa omilla varusteillasi, että tiedät uskaltaako sinun kameraasi jättää tuossa suhteessa automoodiin."
Näin on tehtävä. Tulisi vaan nyt paremmat ilmat niin voisi kokeilla eri tilanteita paremmin.
Tikka: "minunkin kameraani voisi ohjelmoida pari omaa moodia, mutta en ole nähnyt mitään syytä sellaisille."
OK - arvelinkin, että kyllä siinä sellainen mahdolisuus on.
Tikka: "juuri tuollaisia kontrasti, saturaatio, ym säätöjä välttelen, kaiken kuvankäsittelyn kun voi turvallisemmin tehdä - ja peruuttaa - tietokoneella."
Juu, niin välttelen minäkin. Pistin nuo kontrastit, terävöinit ja saturaatiot tuohon vain esimerkin vuoksi. Yllätävän moni, lähes ammattimainen tai vakava harrastaja, valokuvaaja muokkaa noita mainittuja säätöjä, niin että ne on jo kamerassa käytössä. Itse en niitä käytä, kuten en muitakaan ns. "luovia" moodeja ja säätöjä jolla viakuttaan kuvaan jo kamerassa. Lähinnä itse ajattelin että jos olisi tuollainen oma moodi, niin sinne laittaisin sen Hätä ohjelman, vaikkapa P-moodi (tai PA/PS-moodi), ISO asetus, aukko ja suljinnopeus vielä. Kenties nopeita kuvauskohteita varten voisi olla moodi jossa suljinnopeus olisi asetettu "riittävän" nopeaksi ja aukko arpoutuisi valaistuksen ja automaatti ISOn mukaan?
Tikka: "mutta jos sinulle tulee mieleen joku järkevä käyttö noille, niin kerro ihmeessä meille muillekin. "
Juu, kerron ilman muuta, varsinkin jos saan käytännön kokemusta käytöstä. En tosiaankaan noita saturaatioit ja terävöintejä tai kontrastia ala säätämään, ne olkoon perusasetukillaan.
Tikka: "luovuushan tarkoittaa vain epätavallisten näkökulmien löytämistä asioihin (ainakin minulle). "
Juu, tämä on totta kyllä. Näihän se on.
Tikka: "pitää siis vain ajatella toisten näkökulmasta, ymmärtää vähän todennäköisyyksiä - ei ole myöskään fuskaamista tutustua netissä muiden ottamiin kuviin (hyviin ja vähemmän hyviin)."
Totta turiset. Toisten ottamat kuvat on kyllä hyvä idealähde. Voi koittaa toistaa kuvan jonka toinen on ottanut ja katsoa mitä siitä tulee, tai varioida ideaa omanlaiseksi. En minäkään tuota minään fuskauksena näe. Ihan hyväksyttävä tapa.
jape: "Käytätkö muuten koskaan sitä P-moodia siten (kai sinulla on tämä mahdollista?) että säädät valotuksen mittauksen jälkeen aukkoa (PA-moodi) tai suljinnopeutta (PS-moodi). Lähtö tilanne on siis P-moodi, josta kamera vaihtaa noihin tiloihn jos muuttaa kameran arpomaa aukkoa tai suljinnopeutta."
VastaaPoistaolen toisinaan tarkoituksella ylivalottanut kuvia p-moodissa valotuksenmittauksen jälkeen (isopyörä), mutta se ei kai ole ihan tuo mitä tarkoitit. säädän joskus myös kokonaisexposurea eli samalla kertaa aukkoa ja aikaa (sahalaitakiekko) esim halutun syväterävyyden aikaansaamiseksi. sekään ei siis ole tuo mitä tarkoitit. :) muita valotuksenmittauksen jälkeen tehtäviä säätötapoja kamerassani en kyllä nyt tiedä/muista.. saa siis vihjaista jos tiedät miten tuo 40d:ssä tehdään. käytännössähän kuitenkin pääsen samoihin tuloksiin noilla käyttämilläni "jälkisäädöillä", koska niissäkin aika/aukko muuttuu.
"Yllätävän moni, lähes ammattimainen tai vakava harrastaja, valokuvaaja muokkaa noita mainittuja säätöjä, niin että ne on jo kamerassa käytössä."
ehkä (semi)ammattilainen ajattelee erilailla, haluten esim ajansäästösyistä tehdä kuviin tietyt samanlaiset säädöt jo kuvausvaiheessa. kyse voi usein olla tilaustyöstä, jolloin tuntipalkka on tietenkin kuvaajalle parempi mitä vähemmän aikaa kuvia joutuu jälkikäsittelemään asiakkaalle mieluisiksi. tuollaiset säädöt voivat korvata jälkeenpäin rutiininomaisesti tehtävän terävöinnin, joskus myös kontrastin ja/tai saturaation lisäyksen. (minä en ole vielä onnistunut tehostamaan photoshoppaustani esim siten, että saisin isomman kuvajoukon terävöitettyä kerralla - jokainen pitää tehdä käsityönä.)
"Lähinnä itse ajattelin että jos olisi tuollainen oma moodi, niin sinne laittaisin sen Hätä ohjelman, vaikkapa P-moodi (tai PA/PS-moodi), ISO asetus, aukko ja suljinnopeus vielä. Kenties nopeita kuvauskohteita varten voisi olla moodi jossa suljinnopeus olisi asetettu "riittävän" nopeaksi ja aukko arpoutuisi valaistuksen ja automaatti ISOn mukaan?"
juuri tuollaisia ajattelin itsekin. suurin ongelma lienee saada äkillisessä tilanteessa riittävä suljinnopeus mutta samalla valoisuus (käytännössä nostettu herkkyys) ohikiitävän kohteen pysäyttämiseksi.
"Toisten ottamat kuvat on kyllä hyvä idealähde."
joissain tapauksissa myös hyvä varoitusmerkki.. paljon näkee esim naisista muotokuvia käsivaralla yläviistosta otettuna, taustalla sotkuinen makuuhuone rintsikat vaatekaapin ovankahvasta roikkuen (usein tausta yhtä terävänä kuin itse kohde). miehet taas poseeraavat mielellään kalansaaliinsa kanssa keittiön pirttikaluston edessä verkkarit teepaidan päällä housunkaulukset kainaloihin vedettyinä. monet rakennus/maisemakuvat puolestaan eivät tuo mitään uutta näkökulmaa kohteeseen; valaistus normaali, rajaus normaali, perspektiivi normaali.. minä siis lähden kuvauksessa myös siitä mitä ei pidä tehdä, en vain siitä mitä kannattaa tehdä.
Tikka: "olen toisinaan tarkoituksella ylivalottanut kuvia p-moodissa valotuksenmittauksen jälkeen (isopyörä), mutta se ei kai ole ihan tuo mitä tarkoitit."
VastaaPoistaYlivalottaminen on juu eriasia, siinä säädetään valotuksen kompensaatiota.
Tikka: "säädän joskus myös kokonaisexposurea eli samalla kertaa aukkoa ja aikaa (sahalaitakiekko) esim halutun syväterävyyden aikaansaamiseksi. sekään ei siis ole tuo mitä tarkoitit. :)"
Ei, kun tämä taitaa olla juuri se asia mitä tarkoitan :)
Minun kamerassa on kaksi "hammaslaitaista" säätöpyörää, yksi edessä laukaisimen vieressä, jolla yleensä valitaan suljinnopeus tai aukko ja toinen kiekko kameran takana (peukalolla säädettävä,) jolla voidaan myös valita aukko tai suljinnopeus (riippuu asetuksista).
Nyt kun olet mitannut P-moodissa valotuksen painamalla laukaisijan puoleen väliin, niin voit toisella em. kiekoista vaihtaa suljinnopeuden (aukko muuttuu automaatisesti jotta mitattu valotus säilyy) tai toisella kiekoista muutat aukkoa (jolloin suljinnopeus muuttuu automaattisesti, jotta mitattu valotus säilyy tasapainossa.).
Tikka: "saa siis vihjaista jos tiedät miten tuo 40d:ssä tehdään."
No oliis pitänyt räplätä sitä sinun vehjettä, niin voisin tietää mitä siinä tapahtuu... :)
Mutta luulen että tuo mitä tuossa aiemmin kuvasti on samam asia mitä tarkoitan. voihan tämän joskus mielenkiinnosta vielä tarkistaa jos live tilanteessa ollaan...
Tikka: "(minä en ole vielä onnistunut tehostamaan photoshoppaustani esim siten, että saisin isomman kuvajoukon terävöitettyä kerralla - jokainen pitää tehdä käsityönä.)"
Jep, näin se minullakin on, kuva kerrallaan. Kaikissa asioissa ei oikein uskalla luottaa automaatioon, vaan kuvat on käsiteltävä yksitellen, niin tietää mitä saa... :)
Tikka: "juuri tuollaisia ajattelin itsekin. suurin ongelma lienee saada äkillisessä tilanteessa riittävä suljinnopeus mutta samalla valoisuus (käytännössä nostettu herkkyys) ohikiitävän kohteen pysäyttämiseksi."
Ehkä se onkin ajateltava niin, että nostaa sen ISOn riittävän korkealle, vaikkapa ISO800:n jota pysäytys onnistuisi ja suljinnopeus jonnekin 1/320 - 1/400 sek. (olettaen että käytössä on maksimi zoomi noin 200 - 250 mm.) ja antaa sitten kameran arpoa valaistukseen sopiva aukko. Tämäkään ei toimi jos on hämärää, ISO800 ei riitä jos on kovin nopea liike pysäyettävä.
Tässä on ajatuksen se, että liikenopeutta (tai siis sitä, että suljinnopeus on ollut liian hidas ja kuvaan tulee liike-epäterävyyttä) ei kuvankäsittelyssä enään korjaa oikein millään, mutta valotusta jne. on mahdollista ihan kohtuullisesti säätää. Eli jos on tärkeää, että liike pysähtyy, niin tekee säädöt sen mukaan ja koittaa pelastaa (jos tarpeen) valotusta jälkikäsittelyssä.
Tikka: "paljon näkee esim naisista muotokuvia käsivaralla yläviistosta otettuna, taustalla sotkuinen makuuhuone rintsikat vaatekaapin ovankahvasta roikkuen"
Juu, totta :)
Kuvaajia on aika moneksi.
Tikka: "miehet taas poseeraavat mielellään kalansaaliinsa kanssa keittiön pirttikaluston edessä verkkarit teepaidan päällä housunkaulukset kainaloihin vedettyinä."
Heh heh hee - tämä onkin uljas näky :)
Tikka: "minä siis lähden kuvauksessa myös siitä mitä ei pidä tehdä, en vain siitä mitä kannattaa tehdä."
Tämä on ihan fiksu periaate.